close-up-businesswoman-signing-terms-agreement-document-her-desk

Casus Aansprakelijkheid

 

 

Toenemende hoogte en aantal claims

Klanten zijn zich steeds vaker bewust dat ze hun schade bij iemand anders neer kunnen leggen. Er is een toename van de hoogte en het aantal claims. Want de meeste klanten zijn tevreden en blij met de dienst, het product of advies. Maar soms had de klant er toch iets anders van verwacht, en probeert deze tijd, moeite, kosten en schade op de leverancier te verhalen.
 
Het uitgangspunt van het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht is dat iedereen zijn eigen schade draagt, tenzij. Waarbij de grens van de 'tenzij' opgezocht wordt. Hieronder een aantal voorbeelden.
 

Voorbeelden

  • Voor een sterkteberekening van een brug zijn de verkeerde (door de klant zelf aangeleverde) uitgangspunten gebruikt, als snel zitten er scheuren in het wegdek en zwaar verkeer kan nu geen gebruik maken van de brug. De extra brugversterking wordt geclaimd.

  • Het ontwikkelingen en implementeren van een softwarepakket duurt veel langer dan verwacht en biedt achteraf ook niet alle mogelijkheden waarop vooraf was gehoopt. De lopende licenties van oude software moeten lager worden aangehouden. En er moet extra software aangeschaft worden, maar ook de IT-consultants moeten langer uitbetaald worden. De schade en extra kosten worden geclaimd.

  • Een klant wordt geattendeerd op een duurzaamheidssubsidie voor de aanschaf van een product. Echter dient de klant de subsidie (te) laat in, en verwijt verkoper dat daar niet op is gewezen, en mist zijn subsidie hierdoor. De schade wordt geclaimd.

 

Heeft u nog vragen?

Wij helpen u graag verder om de impact van de veranderde verzekeringsmarkt te beperken. Hiervoor hebben wij voor elke markt een aantal ervaren specialisten, die graag met u het gesprek aan gaan. Bel hiervoor direct of stuur ons een vraag via de e-mail.

adviseurs eb

Het team accountbeheer staat voor u klaar

En helpen u graag!